Vybudovať silnú rodinnú firmu je tajným snom mnohých podnikateľov. Nie každý je však úspešný. Niekedy podnikanie jednoducho nevydrží. Inokedy nie je v rodine nikto, kto by chcel firmu prebrať.
„Náš biznis má dve línie. Prvou je veľkoobchod, keď zásobujeme semenami ďalších predajcov, obchodujeme s cibuľou sadzačkou, balíme vlastnú produkciu hrachu a kukurice do obalov pod našou značkou“ opisuje Jana Simonová.
„Druhú líniu tvoria dve maloobchodné predajne. Tam sa k semenárskemu sortimentu pridávajú tovary pre drobných zákazníkov“ dodáva záhradníčka. J. Simonová je konateľkou firmy SEVA Slovensko, ktorá zabezpečuje maloobchodný predaj. Jej manžel Jozef je konateľom spoločnosti Simon seeds, ktorá sa zaoberá veľkoobchodom.
„Sme rodinná firma, máme za sebou silnú históriu, no aj víziu do budúcnosti“ naznačuje J.Simonová. Tou sú pre nich dve dospelé deti, Barbora a Jozef, ktoré chcú v úspešných šľapajach rodičov pokračovať. Pripravujú podnikanie na prechod do digitálneho prostredia a na nové požiadavky čoraz náročnejších zákazníkov.
Stávka na odbornosť
Ich rodičia postavili svoje podnikanie na odbornosti. Obaja majú vysokoškolské vzdelanie v záhradníctve. Študovali to, čo ich baví a znalosti využívajú v prospech klientov. „Na trhu nie je zvykom, aby záhradkárske firmy viedli vyštudovaní záhradníci“ približuje J. Simon.
Okrem kvalifikovaného poradenstva sa odbornosť prejavuje v skladbe produktového portfólia. Ako hovoria obaja záhradníci, je veľmi dôležité, aké firma osivá predáva. Musí ísť o perspektívnu odrodu, no aj etablovaného producenta.
„Vyberáme si overených dodávateľov. Sledujeme, ako dlho je pestovateľ na trhu, či sú na neho nejaké reklamácie, no vyhodnocujeme aj spätnú väzbu od našich zákazníkov“ hovorí J. Simonová.
Jej manžel dodáva, že ročne vyberajú z európskej ponuky niekoľko noviniek, ktoré prinášajú na slovenský trh. Umožňujú tak zákazníkom držať krok s najnovšími pestovateľskými trendami a obohacujú ich výber. Firma sa však vyhýba tomu, aby osivá cestovali cez pol sveta.
Uprednostňuje producentov z regiónu strednej Európy, okrem Slovenska teda najmä z Česka, Maďarska, alebo Nemecka. „Značka SEVA je zárukou toho, že tovar bol vyrobený v udržateľných podmienkach nášho regiónu" hovorí syn J. Simon.
Nová generácia
Napriek tomu, že sa narodili v záhradníckej rodine, obe deti získavali vzťah k záhradníctvu len postupne. Ako uvádza ich otec, „do ničoho sme ich netlačili“. Obaja brigádovali v predajni na Račianskej ulici v Bratislave. Ich cesty sa však vydali iným smerom. Syn študoval architektúru a dcéra má ekonomické vzdelanie. Napriek tomu sa neskôr vrátili k rodinnému biznisu.
Obaja chcú podnikanie svojich rodičov ďalej rozvíjať. Radi by ho napríklad pripravili na prechod do digitálnej éry. „Máme svojich stálych odberateľov už dlhé roky, no myslím si, že to nestačí. Digitalizácia nám otvorí nové dvere“ hovorí vizionársky syn. „Chceme komunikovať na sociálnych sieťach. Plánujeme využiť influencerov“ približuje dcéra Barbora. Dodáva, že okrem predaja cez internet by touto formou radi poskytovali aj poradenstvo.
Rastie význam poradenstva
Informácie k osivám uvádzajú podľa nej producenti na obaloch príliš rozsiahlo a komplikovane. „Nikto ich nechce čítať. My preto chceme radiť jednoduchou a stráviteľnou formou“ naznačuje mladá podnikateľka.
Túto potrebu zdôrazňuje aj fakt, ktorým je prechod na ekologické pestovanie. Množstvo pesticídov a hnojív bolo v uplynulých rokoch stiahnutých z trhu a nahradili ich ekologické prípravky. Ich používanie v praxi je však náročné.
„Prichádza inteligentná ochrana. Ide o biologické postreky, ktoré možno nie sú tak efektívne, no sú zdravšie. Použitie tohto typu postrekov je komplikovanejšie. Zákazníci pritom ekologické postreky chcú, no nevedia ich správne používať. Ešte viac to zvýrazňuje dôležitosť poradenstva“ naznačuje J. Simon.
V Európe je tak už u drobných záhradkárov napríklad zakázané použitie namoreného osiva. To v minulosti pomáhalo rastline pri klíčení, no dnes sa prechádza na biologickú ochranu. Je tak oveľa ťažšie dopestovať si zeleninu v malom. Aj to zvyšuje význam odborného poradenstva.
Noví zákazníci a nové vízie
Ďalším fenoménom sú noví záhradkári. „V meste rastie skupina ľudí, ktorí si chcú vyskúšať vypestovať niečo vlastné, no nemajú s tým skúsenosti. Chceme ich informovať a vzdelávať“ naznačuje J. Simon.
Vzdelávaním firma bojuje aj s deziformáciami, ktoré sa, podobne ako v iných odboroch, aj v záhradníctve šíria veľkou rýchlosťou. Na internete sú mnohé rady, ako napríklad hubiť škodcov teplou vodou, či pridávať acylpyrín do zálievky. „Žasnem, čomu ľudia veria,“ hovorí skúsený záhradník.
Ďalšou obchodnou víziou firmy na najbližšie obdobie je vlastné balenie osív. Radi by ich opäť predávali pod vlastnou značkou, ako to robila spoločnosť v 90tych rokoch. Spotrebiteľom by to uľahčilo výber a mohli by sa spoľahnúť na overenú značku kvality.
Odhodlaní nástupníci
Jozef Simon sa teší z pomoci svojich detí. „Mnohé spoločnosti v našom odvetví riešia problém nástupníctva. Generácia, ktorá firmu vybudovala, ju dnes nemá komu odovzdať. U nás to nehrozí. Je za tým možno aj šťastie, no do veľkej miery aj výchova,“ hodnotí spokojne.
Jeho syn dodáva. „Som ochotný pracovať oveľa viac ako moji rovesníci. Je za tým silná motivácia. Nehráme sa na odpracované hodiny. Chceme z firmy vybudovať veľké záhradné centrum a veľkoobchod. Tvrdo pracujem a verím, že nám to prinesie ovocie,“ uzatvára mladý podnikateľ.